Finns spöken?

Troligen har du många gånger fått höra av dina föräldrar att det inte finns några spöken – tro dem inte! Många forskare är idag överens om att det faktiskt finns spöken.
Den vanligaste typen av spöken är ofta en halvt genomskinlig skepnad som inte svarar på tilltal. Man tror att det kan vara någon slags känslomässig inspelning i själva omgivningen. Spöket kan då från början ha varit någon som varit med om något väldigt jobbigt medan det levde, kanske sörjt sig till döds till exempel. Den personens starka känslor har då skapat ett slags inspelning på just den platsen. Man vet ännu inte riktigt hur en sådan inspelning fungerar eller hur det egentligen går till.


Det spökar oftare i stenhus än i hus byggda av trä, framförallt om det dessutom är fuktigt i omgivningen. Det kan vara därför det i regel finns fler spöken i det fuktiga England där man oftast bygger sina hus av sten. Här i Sverige är ju trähus vanligast.
Dessa spökinspelningar verkar blekna med åren, det är mycket ovanligt med spöken som är äldre än 400 år. Men man känner faktiskt till fall med 2000-åriga spöken!
Poltergeist är en annan typ av spöken. Det betyder egentligen "buller-ande" och nog kan det bullra alltid när en sådan är i farten. Porslin krossas, det knackar i väggarna, möbler flyttar på sig och de som bor i huset kan få saker kastade på sig. Denna typ av spöke kan man "prata" med! Man kan ställa frågor rätt ut i rummet och be spöket knacka en gång i väggen för JA och två gånger för NEJ.


Men troligen är inte poltergeisten något egentligt spöke. På de flesta ställen där en poltergeist härjar finns det också ett barn på väg in i tonåren. Många forskare tror idag att man i denna ganska besvärliga ålder kan alstra någon slags känsloenergi helt omedvetet som sedan påverkar omgivningen så saker kan flyga omkring. Fenomenen försvinner nämligen om just det barnet lämnar huset.

Det finns många andra sorters spöken som inte stämmer in på dessa beskrivningar och där vetenskapsmännen och spökjägarna inte har en aning om vad det egentligen rör sig om.
Enligt andra forskare finns det inte spöken över huvud taget. Så vad ska man tro?
Vill du veta mer kan du säkert hitta någon bra bok på biblioteket.

 

Har ni själva upplevt någon/några kontakter med andevärlden?

Jag själv har aldrig haft någon kontakt. Min mamma gick bort när jag var väldigt liten, och min morfar gick bort 2001. Det är dom två av mina närmaste släktingar ja ghar förlorat sen jag föddes.  Dom har aldrig hört av sig eller visat upp sig. Jag har frågat min mormor, men hon säger att hon inte har märkt något speciellt.

En tjejkompis till mig berättar att hon har haft ganska många "besök" av spöken. Hon är nästan 99% säker på att ena anden är hennes pappa som gick bort för antal år sedan, och den andra anden är hennes morbror(?)/farbror(?) och dem två kommer följa henne livet ut.

Jag vill tro på spöken, och hennes berättelse är trovärdig, jag vill tro på den.

 

Skriv dina tankar om spöken!

Mvh,

David

 

 

 


Kommentarer
Postat av: Kim

spöken jättekul blablabla har aldrig träffat ett.

BLOGGA när du är i spanien, jag vill se hur det är! heheh


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0